Podsumowanie działań w roku szkolnym 2021/2022

W ciągu roku szkolnego odbywały się cykliczne szkolenia dla koordynatorów, grona pedagogicznego jak
i rodziców uczniów, które prowadziła on line „Fundacja Dbam o Mój Zasięg”. Szkolenia te
dotyczyły budowania prawidłowych relacji między uczniami, zapewnienia im poczucia
bezpieczeństwa i akceptacji, stawiania na zainteresowania uczniów i ich pasje, pokazania
sposobów na aktywne spędzanie wolnego czasu oraz zaopiekowanie się uczniami dotkniętymi
przemocą lub odrzuceniem przez grupę.
W ramach programu SOC w miesiącu październiku odbył się w szkole „Tydzień dbania
o relacje”. Każdy dzień tygodnia oznaczony był innym kolorem i innym hasłem nawiązującym
do postaw koleżeński w środowisku uczniowskim. W kolejnych dniach klasy uczestniczyły
w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli według opracowanych przez koordynatorów
scenariuszy. Lekcje kończyły się dyskusją, pracą plastyczną, pracą literacką czy muzyczną,
wspólnymi przemyśleniami i wnioskami. Efekty pracy podczas zajęć mogliśmy też zobaczyć
na korytarzach szkolnych.
„Fundacja Dbam o Mój Zasięg” przygotowała również ankietę dla uczniów i nauczycieli
dzięki, której mogliśmy przekonać się, jakie relacje wytworzyły się wśród uczniów i grona
pedagogicznego. Z wyników ankiet wynika, iż w przeważającej mierze, nasi uczniowie
dobrze czują się w szkole. Mają wokół siebie grupę znajomych, z którą wchodzą w bliższe
relacje, spędzają wspólnie wolny czas, mogą liczyć na jej wsparcie. Niemniej, jest też część
dzieci, która wyraźnie mówi, że czuje się odrzucona przez grupę, doświadczyła przemocy
fizycznej i psychicznej w szkole. Dzieci te zgłaszają też, że boją się prosić o pomoc,
ponieważ nie zawsze mają zaufanie do rówieśników czy dorosłych.
Ankieta dla nauczycieli wykazała podobne problemy. Większość członków grona
pedagogicznego czuje się dobrze w pracy, praca przynosi im satysfakcję i jest miejscem do
samorealizacji. Jednak tu również jest grupa osób, która czuje się niedoceniona w pracy,
dostrzega wśród grona elementy „wyścigu szczurów”, odczuwa zawiść ze strony koleżanek i
kolegów.
W związku z tym, ważnym wnioskiem na kolejne lata pracy w szkole jest dbanie o wspólne
relacje zarówno wśród uczniów jak i wśród grona pedagogicznego. Wspólne spędzanie czasu,
rozmowy, odkrywanie nowych talentów mogą przynieść wielkie korzyści i zaprocentować
poczuciem dobrej atmosfery w szkole.
Należy również stawiać na rozwój zainteresowań uczniów, uczyć ich różnych sposobów
spędzania czasu wolnego, żeby świat wirtualny nie stał się jedynym miejscem, w którym
czują się dodrze i bezpiecznie.
SOC stała się także bardzo ważnym elementem projektu „Szkoła promująca zdrowie”.
Realizowane w ramach tego programu spotkania takie jak: wspólne śniadanie, zdrowe posiłki,
opieka klas starszych nad młodszymi, wyjazdy i wyjścia integracyjne, zajęcia sportowe
pomagają nawiązywać prawidłowe relacje w grupie i zacieśniają więzi między uczniami.
Należy więc te projekty kontynuować, żeby wspomagały one rozwój dzieci i młodzieży
szkolnej. Ponadto, mogą one przynieść satysfakcję z pracy wielu nauczycielom i
pracownikom szkoły.
Opublikowano: 13 września 2022 09:00
Kategoria: Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
Wyświetleń: 741